Home > Presshörna

Intervjuer, artiklar, pressmeddelanden och erowz.ses nyhetssektion

erowz.se
2 belgiska nördars kärleksprojekt.

   
   

Redan år 2000 så var Bart och Vincent, erowz.ses grundare, involverade i internet i Belgien.

   
   

     Bart var datorkunnig innan termen nästan ens fanns och eBay fick upp ögonen för honom och anställde honom för deras lansering i Europa. Allt på webben måste fortfarande utvecklas så Bart skaffar sig god expertis för alla aspekter inom e-handel: teknologi, så klart, men även inom speciell marknadsföring inom denna bransch.    

   

   Han klättrar snabbt inom organisationen under de 6 år han spenderar hos eBay men håller hemlig sin dröm att bryta ut på egen hand...    

   

   Vincent är en pionjär inom webbstrategi. Sökmotoroptimering, publikutveckling och avkastning på inversteringar är vardagsmat för honom långt före sociala nätverk gjorde sitt inträde. har är konsult och strategiker och guidar ett stort antal företag in i den digitala eran och förutspår den utveckling som gör webben till det den är idag.    

   

   Efter sju år som konsult har Vincent blivit en ansedd expert för digital strategi och han vill tillämpa sin expertis inom stora e-handelsmärken som expanderar i Europa och vinner marknadsandelar.    

   

   Det är år 2010 som Bart och Vincent möter varandra, på den största sidan för privatannonser i Benelux. För de båda männen är detta ett år med utmaningar för ett säljsystem som expanderar exponentiellt.    

   

   Deras vision för marknaden är tydlig: den globala krisen har lett till att användare letar efter fler och bättre fynd. Men trots att volymen privatannonser redan är imponerande (500 000 annonser per dag), så ligger problemet i att de svårigheter som vissa användare har när de navigerar bland överflödet av annonser.    

   

   Med detta i åtanke, utvecklade de konceptet med en användarvänlig "metasökplats" som helt ägnar sig åt second hand och vintage produkter, med en kraftfull sökmotor och avancerade funktioner.    De utmanade sig själv – med deras respektive yrkeserfarenheter och kunskap för att hantera stora databaser – att skapa en hemsida som låter folk hitta de bästa fynden bland 50 miljoner annonser på nätet i Sverige.    

   

Hur gör man det? Genom att skapa avancerade algoritmer och filter som gör det möjligt att skapa skräddarsydda databaser efter användarnas sökprofiler. Man måste vara nörd för att komma på det!    

   

   År 2011 lanseras beta-versionen av den första protalen som helt ägnar sig åt second hand-marknaden.
   erowz.se börjar som ett start-up-företag med hjälp från familj och vänner som tror på konceptet. Det är en framgångssaga som började på en vind istället för i ett garage...    
  De tillgängliga resurserna pressas till bristningsgränsen, de två kollegorna lägger all sin fritid på att optimera sidan, installera nya servrar under takfötterna och på att lösa tekniska problem, samtidigt som de håller koll på besökarstatistik och handelsvolymerna på erowz.se, som ökar explosivt.    

   

   Ett koncept med kontinuerlig utveckling där målet är att bättre uppnå de behov som användarna har när de letar efter second hand-produkter.
   Optimisering och innovation turas om medan månaderna och åren går och ett aktivt och lojalt community växer fram, som nu uppnått nästan 1,5 miljoner besökare varje månad, bara i Sverige.    

   

   De goda resultaten har motiverat Bart och Vincent att fortsätta framåt med regelbundna uppdateringar med nya tjänster såsom den nya mobilappen erowz.se.    

   

   De första hemsidornas växande popularitet har lett till den fortsatta tillväxten i andra länder. Bart och Vincent säger att de vill ge en hemsida till en bred målgrupp, som hjälper folk i att hitta de bästa dealsen i vardagen. Belgien, med site-annonce.be och England, med for-sale.co.uk har blivit länder där man utan tvekan lyckats.    Tack vare den erfarenhet vi fått, har for-sale.ie lanserats i Irland, site-annonce.fr i Frankrike och in-vendita.it i Italien. Vi har nu miljontals användare som besöker våra olika plattformar.    Över hela Europa lanseras hemsidor, alltid med målet att anpassa sig efter de olika ländernas säregenheter, som i Spanien med compra-venta.es eller i Tyskland med gebraucht-kaufen.de.    Men Europa är inte hela historien. Vi har tagit sikte på Nordamerika med used.forsale och cubefigures.com som nu lanserats i USA och Kanada.    Nyligen har Asien och Sydamerika varit nya utmaningar för vårt team. Vi finns i Indien med www.for-sale.in och i Brasilien med usadobrasil.com.br.    

   

erowz.se är resultaten av ett yrkesmässigt samarbete, men det är också ett resultat av att två vänner förenade sina intressen. Två vänner som brinner för att tillämpa nya teknologier för att fylla människors behov.

   

Det handlar om den sanna andan av att dela med sig av kunskap – i stark kontrast till dagens praxis i webbindustrin – och om att verkligen sätta användaren i centrum för ett projekt.